Mindfulness MBSR Training

 
Herken je dit?
·      Het gevoel geleefd te worden
·      Tijdsdruk
·      Angst
·      Down voelen
·      Vermoeidheid
·      Altijd druk in het hoofd
·      Zorgen maken, piekeren
·      Slapeloosheid
·      Onrust
·      Gespannen schouders, pijn in het lichaam
 
Heb je behoefte aan:
·      Minder stress, meer rust, meer energie
·      Beter omgaan met emoties
·      Rust in het hoofd
·      Bewuste keuzes maken
·      Grip op je leven hebben
·      Meer in contact zijn met jezelf en je omgeving
 
Dan is deze MBSR training iets voor jou!
 

Wat is Mindfulness
Mindfulness betekent volledig bewust zijn in het huidige moment. De bereidheid aanwezig te zijn bij alle gebeurtenissen en ervaringen of ze nu prettig of onprettig zijn. Dit met een vriendelijke, nieuwsgierige en compassievolle houding verkennen.
Wanneer je deze vaardigheden regelmatig beoefend kun je beter observeren wat er in je lichaam en geest gebeurt. Hierdoor sta je bewuster in het leven en maak je keuzes die beter bij je passen.
Vaak dwalen we af in een stroom van gedachten, gevoelens, zorgen maken, gedachten over gevoelens, verwachtingen, de druk van verantwoordelijkheden, hoge eisen stellen. We willen vaak dat de dingen anders zijn dan dat ze nu zijn op dit moment. Zoals bij onplezierige ervaringen zoals pijn, stress of ziekte. Mindfulness kan helpen je vaste patronen, die veel energie kosten en je soms in de weg zitten, doorbreken.
Bij mindfulness geven we onze aandacht terwijl we ons daarvan bewust zijn. Dit is het tegenovergestelde van handelen op de automatische piloot. Wanneer we automatisch handelen zijn we ons minder bewust van onze intenties en handelingen. We krijgen gemakkelijker het gevoel dat we worden geleefd. Aandacht kan ons handelen alert maken. Er ontstaat ruimte voor inzicht en het maken van keuzes.

 

Wat is MBSR
MBSR is Mindful Based Stress Reduction en is in 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn aan de University of Massachusetts Medical School in Worcester (VS). MBSR is een 8-weeks programma voor mensen met lichamelijke en psychologische klachten. Het richt zich op het verlagen van het stressniveau doormiddel van mindfulness.
Mindfulness is voor iedereen die minder stress wilt en bewuster wilt leven.

Hoe ziet de training eruit
Het zijn 8 bijeenkomsten. Thuis oefen je dagelijks met wat er in de training is gedaan. Iedere training heeft een eigen thema, zoals de automatische piloot herkennen, een andere basishouding, stress en stressreacties bewust beantwoorden, mindful communiceren.
De mindfulness­ oefeningen zijn gebaseerd op de oosterse traditie, zoals meditatie en yoga. Zo maken zitmeditatie, de liggende bodyscan en mindful bewegen deel uit van het programma. Alle oefeningen worden nabesproken. Hierdoor word je bewust van wat goed gaat en waar je hindernissen ervaart. Je krijgt meer inzicht in hoe je met jezelf omgaat en welke innerlijke reacties daarbij ontstaan. Door dit samen in de groep te bespreken ontstaat er herkenning en begrip.  

Praktische informatie
Tarief: 250 euro incl. voorgesprek, werkmap, geluidsopnames en stiltedag
Data: 11, 18, 25 maart, 1, 8, 15, 22, 29 april. Stiltedag is 18 april 
Tijd: 9.30-12.00
Lokatie: Groesbeekseweg 246B, bij Pure Mai Acupunctuur