Mindfulness

Herken je dit? Heb je behoefte aan
· Stress, onrust 
· Tijdsdruk
· Het gevoel geleefd te worden
· Down voelen
· Angst
· Altijd druk in het hoofd
· Zorgen maken, piekeren
· Slapeloosheid
· Vermoeidheid
· Chronische pijn in het lichaam                                               

· Minder stress, meer rust, meer energie
· Beter omgaan met emoties en met tegenslagen
· Rust in het hoofd en in het dagelijkse leven
· Automatische reacties en stress triggers herkennen
· Mild zijn voor jezelf
· Bewust keuzes maken
· Grip op je leven hebben
· Meer in contact zijn met jezelf en je omgeving 

 Dan is deze Mindfulness Training iets voor jou

Wat is Mindfulness
Mindfulness betekent volledig bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Aanwezig zijn bij alle gebeurtenissen en ervaringen of ze nu prettig of onprettig zijn. Dit met een vriendelijke, nieuwsgierige en compassievolle houding verkennen. Wanneer je deze vaardigheden regelmatig beoefend kun je beter observeren wat er in je lichaam en geest gebeurt. Hierdoor sta je bewuster in het leven en maak je keuzes die beter bij je passen. Vaak dwalen we af in een stroom van gedachten, gevoelens, zorgen maken, gedachten over gevoelens, verwachtingen, de druk van verantwoordelijkheden, hoge eisen stellen. We willen vaak dat de dingen anders zijn dan dat ze nu zijn op dit moment. Zoals bij onplezierige ervaringen zoals pijn, stress, emotie's en ziekte. Mindfulness kan helpen je vaste patronen, die veel energie kosten en je soms in de weg zitten, te doorbreken. Bij mindfulness geven we onze aandacht terwijl we ons daarvan bewust zijn. Dit is het tegenovergestelde van handelen op de automatische piloot. Wanneer we automatisch handelen zijn we ons minder bewust van onze intenties en handelingen. We krijgen gemakkelijker het gevoel dat we worden geleefd. Aandacht kan ons handelen alert maken. Er ontstaat ruimte voor inzicht en het maken van keuzes.

Wat is MBSR
MBSR is Mindful Based Stress Reduction en is in 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn aan de University of Massachusetts Medical School in Worcester (VS). Het richt zich op het verlagen van het stressniveau doormiddel van mindfulness. Het geeft handvaten om bewust in het moment te leven en te ervaren wat er in het moment gebeurt. Inmiddels is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. 

Uit onderzoek is gebleken dat de training bijdraagt aan:
· Effectiever omgaan met veranderingen en tegenslag.
· Afname van klachten (zoals pijn, hoge bloeddruk, piekeren, onrust en vermoeidheid).
· Herkennen van ondermijnende gedachten of patronen en daar anders mee omgaan.
· Beter kunnen concentreren en minder laten afleiden.
· Betere balans tussen presteren en ontspannen.
· Meer oog voor mogelijkheden en de mooie dingen in het leven.
· Herkennen van lichamelijke signalen en het respecteren van eigen grenzen.
· Meer energie.
· Meer (zelf)vertrouwen.

Hoe ziet de training eruit
Vooraf aan de training, na de inschrijving, volgt een (telefonisch) kennismakingsgesprek. Samen kijken we of de training geschikt is. De training bestaat uit 8 bijeenkomsten en een mindfulness oefendag. Thuis oefen je dagelijks met wat er in de training aanbod is gekomen. De mindfulness­ oefeningen zijn gebaseerd op de oosterse traditie, zoals meditatie en yoga. Zo maken zitmeditatie, de liggende bodyscan en mindful bewegen deel uit van het programma. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we wat je thuis hebt ervaren en hoe je het in de training ervaart, op dat moment. Door samen te oefenen en ervaringen uit te wisselen ontstaat vaak in de groep herkenning en begrip. Je gaat merken dat je niet de enige bent met pijn, stress, onzekerheid, (on)rust, spanning. Zo krijg je meer inzicht in hoe je met jezelf omgaat en welke innerlijke reacties daarbij ontstaan. Het is een leerzaam groepsproces, maar het is voornamelijk een individueel proces, je bepaald zelf je tempo. Tijdens de mindfulness oefendag gaan we in stilte oefenen met de onderdelen die tijdens de training aanbod zijn gekomen. Zo kun je je vaardigheden nog meer verdiepen. Voor deelnemers die de cursus eerder hebben gevolgt is het een mooie gelegenheid om de mindfulness oefeningen te actualiseren en/of te verdiepen. 

Iedere bijeenkomst heeft een eigen thema:
1. De automatische reacties herkennen.
2. Helder waarnemen: Gedachten zijn geen feiten.
3. Bewustworden, herkennen en respecteren van grenzen.
4. Stress en stressreacties leren herkennen.
5. Stress bewust beantwoorden. Juiste keuzes maken.
6. Communicatie en contact in aandacht.
7. Mindfulness in je dagelijkse leven integreren. Goed voor jezelf zorgen.
8. Succesvol toepassen van wat je hebt geleerd.

 

8-Weekse Mindfulness Training

€ 250

  •  

  • Maximaal 6 deelnemers

  • Intake- en nagesprek

  • 8 Bijeenkomsten

  • Mindfulness oefendag

  • Werkboek en oefeningen (audiobestanden)

  • Gebruik van matten en kussens

  • Thee 


Mindfulness Oefendag

€ 35

 

  • Maximaal 6 deelnemers

  • *

  • Open inschrijving

  • *

  • Gebruik matten en kussens

  • *

  • Thee en lekkers

  • *

  • Excl. lunch (zelf meenemen)


Praktische informatie 

 

Training 

  • Nieuwe data wordt later bekend gemaakt
  • *
  • Woensdagochtend  9.30-12.00
  • *
  • Oefendag zaterdag nog onbekend
  • *
  •  Groesbeekseweg 246B I 6523 PJ Nijmegen 
  • *
  • Inschrijving is na betaling definitief en daarmee ben je verzekerd van een plaats
  • *
  • Bedragen zijn inclusief BTW voor particulieren en exclusief voor bedrijven